Aanbieding » Tips om stress te verminderen

Stress verminderen? Met deze 5 tips voor een stressvrij leven!

Stress verminderen is vrij makkelijk als je even de tijd neemt om goed voor jezelf te zorgen. Zit je in een stressvolle periode en voel je je daardoor opgejaagd en kun je niet meer ontspannen? Kun je je werk maar niet van je afzetten en heb je het gevoel dat je geleefd wordt?

Lees onderstaande tips hoe je het gevoel van stress onder controle krijgt en stress verminderen effectief kan worden gerealiseerd.

 

1. Stress verminderen? Doe ontspanningsoefeningen

In een periode van stress is het moeilijk om je goed te ontspannen. Toch is het belangrijk om dit wel te proberen want dit is de beste oplossing tegen stress. Zo kun je ademhalingsoefeningen doen waarbij je je heel erg bewust wordt van je eigen ademhaling. Mensen die gespannen zijn ademen vaak te snel en hebben een 'hoge' ademhaling. Probeer door je buik te ademen en je ademhaling rustiger te krijgen zo zal vanzelf je gevoel van stress verminderen. Ook yoga en meditatie werken erg ontspannend.

2. Eet gezonder

De meeste mensen hebben minder honger als ze last hebben van stress en eten daardoor te weinig. Anderen eten juist snelle snacks omdat dat gemakkelijk is maar als iets nou juist niet goed werkt in combinatie met stress dan is het wel ongezond eten.

Uit onderzoek is gebleken dat koolhydraat- en vezelrijk voedsel meer serotonine aanmaakt in de hersenen. Dit is het hormoon wat zorgt voor een gelukzalig gevoel. Aardappelen, peulvruchten en rijst zijn koolhydraatrijk en ook gezond. Eet genoeg groente en fruit zodat je genoeg vitaminen binnenkrijgt. Vitaminen geven energie en dat ontbreekt vaak juist in perioden van stress. Drink daarnaast genoeg water, minstens twee liter per dag.

3. Plan eens helemaal niets in

Mensen die gestrest zijn hebben vaak het gevoel dat ze geleefd worden en maken zich continu druk. Bij het gevoel van stress verminderen, is het daarom belangrijk om af en toe momenten in te plannen waarop je helemaal niets hoeft te doen. Pak je agenda en zet op sommige dagen of avonden er een groot kruis in waardoor je geen afspraken kunt maken en je je er wel aan moet houden.

Ga vervolgens iets ontspannends doen wat je zelf leuk vindt. Maak een wandeling, lees een boek of ga in bad. Kamille werkt erg ontspannend dus drink een kopje kamillethee bij de activiteit naar keuze. Ben je erg moe? Doe eens een lekker middagdutje.

4. Laat je masseren, het helpt stress verminderen

Mensen die gestresst zijn hebben vaak last van spierpijn of spieren die vast zitten omdat hun houding veel te verkrampt is. Vraag je partner eens om een massage of ga naar een masseuse. Maak gebruik van oliën met een kalmerende werking. Vooral kamille en lavendel hebben een kalmerende uitwerking. Naast het feit dat je na een massage je lichamelijk veel beter zult voelen werkt het ook nog eens heel ontspannend. Als je echt goed wilt ontspannen kun je ook tijdens de massage wierrook branden. Met name patchouli werkt rustgevend en stressverlagend.

5. Beweeg meer

Hoewel het tegenstrijdig klinkt om meer te gaan bewegen als je uitgeput bent door de stress werkt dit wel degelijk. Door beweging maak je namelijk het hormoon endorfine aan wat er op zijn beurt weer voor zorgt dat je je gelukkiger voelt.

Met name met hardlopen wordt dit hormoon aangemaakt. Sowieso wordt aanbevolen om per dag een uur te bewegen. Ga eens in de pauze een stuk wandelen in plaats van in de kantine te zitten. Door de frisse lucht voel je je vaak ook stukken beter dan wanneer je de hele dag binnen zit.